Followers

Mereka..

Dengan nama Allah swt.. Assalamu'alaikum wbt.. 

Pasti dh ramai yg tido di kala ini.. tp tidak bagi aku.. hemmm duk belek2 blog aku sambil dgr lagu al-jannah ni, tetiber hati ni rasa rindu sangat pada mereka.. kawan baik aku, arwah Ain.. cikgu kesayangan aku, Arwah umi (cikgu fadilah).. tetiber mengalir air mata ni.. 

Arwah Ain, kawan baik aku.. dia meninggal waktu aku first year di UKM.. dia stdy di UUM,kos statistik.. selalu dapat dekan tiap2 sem.. meninggal kerana sakit buah pinggang.. dia xtahu dia sakit.. bila dapat tahu jer, doktor cakap dah kritikal.. kena tebuk.. lps tebuk, dia ok sikit.. tp lepas tu, masuk wad lagi.. doktor ckp kena bedah.. doktor mintak izin mak dia, Makcik Ani.. tapi arwah ckp, walau apa pun terjadi, dia xnak dibedah.. dan dia meninggal sebelum dibedah.. Allah makbulkan kata2nya.. dia gtau mak dia, kalo dia mati, dia nak jenazahnya ditanam di sebelah kubur adik n ayah dia.. masa dia meninggal, aku xdapat balik.. aku nangis xberhenti.. dah la waktu dia masuk hospital, aku xdapat ziarah dia.. Allah lebih sayangkan dia.. kami kawan sejak sekolah rendah lagi.. duduk sekampung.. dulu ayah dia driver bas.. aku g sekolah ngan bas ayah dia.. skarang ni, kalo aku jumpa mak dia (Makcik Ani), bila aku salam ngan dia, mesti dia peluk aku, cium pipi kanan n kiri aku.. bila aku tengok Makcik Ani, hati aku terus jadi sebak, sayu.. air mata ni terus nak menitis bila dia peluk n cium aku.. cian Makcik Ani.. suami dah xde.. satu2nya anak yg boleh diharap pun dh xde jgk.. kepada siapa la dia nak bergantung harap kalo sakit demam.. skang ni hanya ada Wan dan Aina.. Wan tu xboleh diharap nampak gayanya.. hisap rokok, lepak ngan budak2 kampung.. harapkan Aina, dia baru tingkatan 1.. ya Allah.. sentiasalah lindungi Makcik Ani.. semoga dia sentiasa berada dalam keadaan sihat, selamat dan bahagia.. tempatkanlah arwah Ain dalam kalangan hamba Mu yg beriman dan solehah..

Arwah umi, cikgu yang mengajar aku subjek matematik waktu aku form 4 dan 5.. dia pindah ke sekolah aku waktu aku form 4.. kami sekelas semuanya rapat ngan arwah.. dia baik, penyayang, dan bersungguh2 mengajar kami.. sampaikan kami semua boleh score subjek dia.. waktu kami di tingkatan 5, dia pergi menunaikan haji di Mekah bersama suami dia.. bila blk dari Mekah, dia bgth kami, 'waktu kat mekah, umi berdoa pada tuhan, mtk supaya kamu semua boleh masuk universiti'.. aku masih ingat kata2nya tu.. rupa2nya doa nya didengar oleh Allah.. semua budak dalam kelas aku, xde sorang pun yang xmasuk universiti.. semua dpt smbg stdy di universiti.. ada yg dpt wat diploma, ada yg masuk u lepas matrik,ada yg masuk u wat ijazah lpas hbs wat diploma di politeknik.. dan waktu aku di matrik, aku dpt berita dia kemalangan semasa otw dia nak g mengajar.. dia koma.. kwn2 aku yg ada kt kelantan masa tu, semua pergi ziarah kat hosptal.. diorang ckp, 'umi teruk.. muka dia semua bengkak.. sampaikan kalo tgk, xcam tu umi..' aku yg dah nangis ni, lagi la x berhenti menangis.. ada yg stdy dkt2 ngan klntan, diorang sanggup blk utk tgk umi.. tp masa tu aku kat changlun, kedah.. 

Kdg2 aku rasa terkilan, sbb aku xdpt tgk mereka sebelum mereka dikebumikan.. rasa menyesal kdg2 singgah di hati ni.. tp apa boleh buat.. waktu aku dpt berita tntg kematian mereka,aku hampir dgn exam.. aku ingt lagi, aku dpt berita tntg arwah Ain dh xde pd mlm, lbh kurang kul 8.. aku ngah stdy kalkulus.. esoknya aku ada exam mid sem.. sambil nangis, sambil stdy.. tp apa yg aku baca, byk yg xmasuk drp yg masuk dlm otak.. emosi menguasai diri.. esoknya, tawakkal jer aku jwb exam.. alhamdulillah aku dpt markah lbh drp separuh.. 

Aku selalu mimpi arwah Ain.. xth kenapa.. maybe i miss her.. sampai terbawak2 dlm mimpi.. org kata, kalo kita mimpi org yg dh xde, kalo dlm mimpi tu dia bercakap, tu hanya syaitan, mainan tido semata2.. tp kalo dlm mimpi tu dia xbercakap, tu betul2 roh dia..roh dia dtg utk tgk kita buat apa.. ni pak sdare aku yg gtau aku hari tu.. 

Makin hari, makin ramai org yg aku syg, pergi tinggalkan aku.. arwah ayoh (datuk belah mak), arwah mek (nenek belah mak), arwah ayah long (suami arwah maklong), arwah maklong (mak sdare), arwah nenek (nenek belah abah), arwah poknik (adik abah), arwah Mak Wan (nenek sepupu aku), arwah Datuk (majikan abah aku), arwah umi (cikgu aku) dan arwah Ain (kwn baik aku).. tiap2 mlm aku sedekahkan surah al-ikhlas kpd mereka sblm tido.. xpernah aku lupa.. kerana tu jer yg aku mampu lakukan utk mereka  skarang ni.. semoga mereka terlepas dr seksaan kubur.. 

p/s: ya Allah, seandainya ajal aku dh sampai, matikanlah aku dalam keadaan aku beriman kpdMu, cukup lengkap semua anggota badan, ada jasad, mati di tempat2 yg baik.. permudahkanlah hembusan nafas aku yang terakhir ya Allah.. permudahkanlah proses sewaktu nyawaku ditarik dari jasad aku.. permudahkanlah proses pengkebumian jenazahku ya Allah.. amin.. 

2 comments:

  1. Kak Kin, sedih bila org baca post kak kin..
    anything msg la org k..
    kak kin jaga diri baik2..
    panjang umur sihat tubuh badan kita jumpa lagi k..
    miss u a lot kak kin..sgt2.. :(

    ReplyDelete
  2. thanks syi.. hehe kak kin sht.. alhamdulillah.. hehe miss you a lot too.. mmuah..

    ReplyDelete