Followers

Rupanya Sangat Senang Utk Wat Amal Kebaikan..

Dengan nama Allah swt.. Assalamu'alaikum wbt.. selamat berhujung minggu.. 

Kali ni aku nk kongsi cerita 2 hamba Allah yg aku kenali. Aku sgt kagum dengan mereka.

1) Zulhinani @ aku pgl dia Kak Nani. Bekerja di KWSP tempat aku praktikal.


Dulu waktu aku praktikal, aku selalu tumpang kak nani utk ke tmpt keje.. kalo esok aku nk tumpang dia, mlm nya aku akn msj dia, gtau nk tumpang. dan dia seperti biasa akn bls 'ok'.. keesokan harinya, aku akn tunggu kak nani di wakaf di tepi jalan besar. abah akn hantar aku ke sana. Ada satu hari tu, seperti biasa,aku tumpang dia. bila aku dh naik, dia teruskan panduan spti biasa. xsampai 5 minit lps tu, aku tgk dia bagi signal kiri tandanya dia berhentikan kete. aku pelik la.. nape tetiber kak nani nk stop. aku tgk, dia stopkan kete betul2 di dpn sorg budak perempuan.. budak sekolah.. rasanya form 3, 4 or 5.. pastu kak nani turunkan cermin dan kata 'naiklah'.. aku senyap jer.. kak nani kemudiannya bersembang ngan budak tu.. 'lama xnmpk.. dulu bila akak lalu kwsn ni, nmpk adik ngah tunggu teksi, sempat akak tumpangkan..' kemudian budak tu jwb. 'kalo saya keluar awal, xsempat ngan akak.. hr ni saya terlambat.. dpt tumpang akak'.. kemudian bila sampai di depan skolah, bdk tu turun dan ucapkan terima kasih pd kak nani.. masa tu ht aku jd sebak.. xth nape.. pada hr tu aku dpt satu lagi pengajaran.. utk nk wat amal kebaikan, rupa2nya sgt senang.. kat mana2 pun kita boleh buat.. asalkan niat di hati ikhlas.. betapa senangnya Allah memberi kita cara utk kita dpt pahala.. 

2) Norizman @ abg aku, abg ime..


Seperti biasa, kalo hari jumaat angah xkeje, ada kat umah, dia akn g smyg jumaat di msjd yg dekat ngan umah.. aku perasan benda ni minggu lps.. masa tu aku kat dlm blk.. tp aku xtutup pintu pun.. abg ime ngah bersiap2 nk g masjid.. tiba2 aku dgr dia ckp ngan kak fida, 'mummy, ada duit kecik x? RM2.. papa nk buh dlm tabung masjid'.. kak fida jwb, 'ada, ambik dlm laci tu'.. hari ni aku dgr lagi.. aku duk jemur kain.. kak fida ngah goreng lauk.. abg ime nk g masjid utk smyg jumaat.. tiba2 aku dgr, 'mummy, ada RM1 x? papa dh ada RM3.. nk buh dlm tabung masjid.. ingt nk buh RM4.. nk buh byk, kita xmampu'.. aku yg mendengar ni tetiber rasa sebak.. huhu aku rs sgt kagum dgn abg aku.. walau gaji xseberapa, tp itu x menghalang utk wat kebaikan. patutlah rezeki dia sentiasa murah.. kdg2 bila dh nk hujung2 bulan, duit gaji dh hbs, tp ada jer Allah berikan rezeki dr mana2.. aku sndiri pernah nmpk bnda tu. kuasa Allah.. tuah ayam nmpk di kaki.. tuah manusia xsiapa yg tahu..

Betul lah kan org ckp, kalo nk wat kebaikan, xsemestinya dalam jumlah yg besar. kecik atau besar, yg penting keikhlasan hati. byk pengajaran yg aku dpt dr kisah mereka.. terima kasih ya Allah.. aku msh ingat, sorg kawan aku pernah gtau aku dulu. katanya, 'setiap kali kita wat amal kebaikan, bersedekah, kita niatlah dlm ht ape yg kita sedekahkan tu kerana Allah Taala, utk diri kita dan juga utk ibu bapa kita sekali'.. 


2 comments:

  1. salam, entry yg menarik. good job :)

    (your silent follower)

    ReplyDelete
  2. wasalam.. tq sbb sudi baca blog ni.. :)

    ReplyDelete