Followers

Azam Azam..

Dengan nama Allah swt.. Assalamu'alaikum wbt & selamat melakukan ibadah puasa.. apa juadah utk berbuka hr ni?? hehe.. hr ni omma aku nk gulai udang.. skali skala mkn udang xpela kan.. sbb aku ni xleh mkn seafood.. allergic.. kang gatal2 satu badan.. ikan jer yg aku boleh mkn.. yg lain, semua out.. itu seafood punye la.. yg plg berbisa skali (yg cpt beri kesan) adalah sotong.. kalo dibuat ranking, mcm nilah:

  1. sotong (kalo aku siang sotong, terus gatal2 tgn aku.. tu belum mkn lg)
  2. kerang
  3. udang
  4. ketam
kalo ulam, aku mmg allergic dgn petai, jering, kerdas.. tp ulam2 ni la pembuka selera mkn aku.. haha kdg2 aku hentam jgk.. tp xbyk laa.. sbb allergic.. tp sbnrnya elok mkn ulam2 ni.. byk khasiatnya.. cnthnya petai.. nk tahu x, kulit petai adalah slh st ubat utk menghalang drp kena penyakit buah pinggang.. sejak aku tahu hal ni, setiap kali mkn petai, aku mesti mkn bersama ngan kulitnya.. walaupun pahit, tp aku mkn jgk.. lama2, dh jd kebiasaan la plak mkn petai bersama kulit.. dh xde rs pahit.. huhu kalo xmkn bersama kulit, rasa lain mcm plak.. petai ni, kalo mkn bersama kulit, mulut pun kurang berbau.. hehe inilah sedikit sebanyak petua yg aku nk share kt sini.. haha 


alamak!! ni dh melencong ke tempat lain dh ni.. sbnrnya aku nk citer psl adik aku Azam.. dia ni adik dr mak satu lagi.. spt yg penah aku gtau sblm ni, setiap hjg minggu, aku akan blaja wat kuih drp mak aku yg satu lagi.. so, hr jumaat br ni, aku blaja wat kuih lopat tikam.. kuih ni memerlukan penggunaan santan.. so aku kukurlah kelapa.. kelapa ada 2 biji.. 

aku: azam, pandai kukur kelapa x? kak uyo xlarat la.. kak uyo dh kukur sebiji.. ada sebiji lg..
azam: pandai3 (dgn bangganya)..

30 minit lps tu, 

azam: dh siap..
aku: eh, ape ni kukur kelapa mcm ni.. kukur dlm, luar tgl.. slh ni.. kata pndai.. (smbil2 gelak ngan abah aku)
azam: orang xreti la nk kukur yg tepi tu.. ssh..
aku: meh nk bagi petua.. kalo nk kukur kelapa, kena kukur bhgn tepi dulu.. then baru bhgn dlm.. bkn dlm dulu, then bhgn tepi.. adoii.. azam ni sama mcm kak elin.. dia pun xreti kukur yg bhgn tepi..kalo disuruh kukur kelapa, mesti yg bhgn tepi ditinggalkannya.. 
azam: hehe...

azam azam..

No comments:

Post a Comment