Followers

Banjir & Kenangan

Dengan nama Allah swt.. Assalamu'alaikum wbt..

Tadi paklang kak fida dtg.. dia ckp, kelantan dh start banjir.. dh 8 org yg mati.. innalillah.. aku tanya dia, area mana yg kena banjir?? dia kata, pasir putih, pasir mas, kota bharu.. tp bkn semua tmpt.. area2 yg selalu dinaiki air jer yg bnjir.. aku tanya ma, ma ckp kuala krai xbanjir lg.. alhamdulillah.. hrp2 aku dpt blk dgn slmtnya nti.. nk blk klantan.. tp tunggu lps wedding syira dulu.. kalo dh blk, xdtg kl dah.. thn dpn plak br dtg..

Musim2 banjir mcm ni, pasti ada berlaku kematian.. seronok sgt main air kot.. tp tu la.. kalo dh ditakdirkan kita mati dgn cara lemas, kalo dh smpai ajal, nk wat camaner.. 

Teringat lagi satu masa dulu.. musim banjir kat kg aku.. umah aku pun dinaiki air kat area dapur n bilik air.. kat ruang tamu n bilik tidur xkena sbb tinggi.. seingat aku, waktu tu aku sekolah rendah.. waktu siang.. dsbbkan banjir, aku xleh la nk main2 kat luar.. air byk.. duk jela dlm umah.. aku duk kat jendela.. duk tgk ma n kak sah (jiran) duk berborak psl bnjir.. diorg kat dpn umah.. tak tahu la cmaner, tup tup aku jatuh dr jendela (nmpk sgt aku ni terbolas dr kecik lg.. haha).. ape lagi.. dpt la rasa minum air teh percuma (air bnjir) .. masa tu aku kecik lg.. air ada la dlm paras antara pinggang dan dada.. fuhhh.. first time lemas.. masa nk jatuh tu, aku sempat dgr kak sah menjerit, 'kak yah, uyo jatuh!!' .. lama jgk la aku duk dlm air tu.. abah xde.. nsb baik x dibawa arus.. ma aku dtg angkat aku.. fuhhh.. yg syoknya, waktu dlm air, aku siap nmpk lagi katak duk berenang.. hahaha.. lps ma angkat, terus aku xckp pape.. terkejut x hilang lagi.. hahaha smpai skang msh ingat.. jadikan kenangan.. adoiii.. mcm2... 

seronok jer tgk bdk2 ni main air sama2..
p/s: semoga aku cepat2 dpt keje ya Allah.. aminn..

No comments:

Post a Comment