Followers

Barangsiapa hendak Tidur - JANGANLAH - 3x - Serasa

Dengan nama Allah..
aku ada baca satu buku ni...
aku jumpa dalam almari abah aku.. haha
sory abah, hr tu tangan ni gatal nk bukak laci tmpt abah smpn buku2 lama abah tu..
tp dh gtau abah dah.. (dh ambk br gtau..isy teruk betul..tp abah xksh)
buku ni lama sangat..tajuk dia perukunan sembahyang..dia tulis kat tulisan jawi..
nasib baik la aku boleh baca tulisan jawi..hehe aku sengih dlm hati..
bukak2 jer buku tu, MAK OI.. tulisan ape nih??
tak paham... tlsn jawi ke ni?? xsama mcm aku blaja kat sekolah dulu2 pun...
haha rupanya tulisan jawi lama... huruf dia bersambung2 selagi boleh disambung.. aduiii..
ssh jgk nk baca ni.. tp bila baca slow2, boleh jer paham..
tp kena pandai la sesuaikan perkataan tu dgn ayat.. sbb tulisannya bersambung2.. continuous.. haha
waa.. best rupanya buku ni... ada byk info yg aku xth sblm ni, aku jmpa kt dlm buku ni..
alhamdulillah.. dpt satu ilmu baru..
yg menarik minat aku adalah tntg satu info ni..

Rasulullah SAW bersabda kpd sahabat,

  • barangsiapa hendak tidur jika engkau belum membaca Quran 30 juzuk, jgn lah engkau tidur. maka baca olehmu akan al-Fatehah 3x maka serasa membaca Quran 30 juzuk.
  • barangsiapa hendak tidur jika belum berperang di jalan Allah, jgn lah engkau tidur. maka baca olehmu surah Qulhuallah 3x maka serasa berperang di jalan Allah.
  • barangsiapa hendak tidur jika belum memerdekakan hamba 40 org, jangan lah engkau tidur. maka baca olehmu selawat 3x maka serasa memerdekakan hamba 40 org.
  • barangsiapa hendak tidur jika belum memberi makanan segala mukminin, jgn lah engkau tidur. maka baca olehmu 'Allahummaghfirlil mukminina wal mukminati wal muslimina wal muslimat' 3x maka serasa memberi makanan kpd segala mukminin.
  • barangsiapa hendak tidur jika belum naik haji, jgn lah engkau tidur. maka baca olehmu akan 'Subhanallahi wal hamdulillahi wala ilaha illallahu wallahu akbar' 3x maka serasa naik haji.
lepas tu terus aku ckp 'abah, org nk pinjam buku ni!'..

p/s: ada lg yg menarik dlm buku ni.. next time saya gtau lg yer.. xhbs baca lg..

No comments:

Post a Comment