Followers

Late for 1 day..

Dengan nama Allah..
hehe bila tengok kawan2 aku punyer blog or facebook, 
semua dah ada azam untuk tahun baru 2011..
hehe although i'm late for 1 day,
alaa... baru sehari.. hehe still lg ada semangat tahun baru.. hehe
azam aku tahun ni xdela gempak sangat.
haha biasa2 jer... 
tp byk sikit la... hehe sbb semuanya azam tahun yg lepas2..
cuma try lagi nak perbaiki sebaik yg mungkin..
biasala manusia, cepat wat silap..
so, yg mana rs terkurang, belum lagi capai target, aku nak perbaiki lagi pada tahun ni..
tapi still lagi ada perkara baru yang nak dicapai... tapi tak banyak la..
haha sikit jer... 
tahun ni punyer azam adalah:
  • aku nak jadi seorang anak yg boleh meringankan sebanyak mungkin beban kedua ibu bapaku. yela ma abah aku xdela berharta mana pun. kalo sebelum ni dari aku lahir sampai aku darjah 6, abah yang tanggung semua perbelanjaan aku. alhamdulillah, dari form 1 hingga form 5, aku dpt biasiswa. ringan sikit beban abah. segala yuran sekolah, pakaian sekolah, lat tulis, buku, semua guna duit biasiswa. abah just bagi duit belanja rm 2 sehari jer. bila dpt tahu aku boleh masuk matrik, mesti la nak guna duit kan untuk beli barang2. nak jahit baju kurung baru 2 3 pasang. alhamdulillah, duit yang ma simpan utk aku selama ni dalam bank sebanyak seribu, aku guna utk beli brg2 n utk aku wat belanja sebelum dpt biasiswa. masuk matrik, aku dapat lagi biasiswa. dapat rm1000 satu sem. alhamdulillah. beban abah makin berkurang. sebab selama berada di matrik selama dua tahun, aku tak guna satu sen pun duit abah. dengan duit rm 1000 tu aku manage aku punyer finance utk satu sem. duit tiket nak balik kg, duit topup, semua guna duit tu. tak pernah guna duit abah. bila masuk ukm, alhamdulillah aku masih lagi dpt meringankan beban ma n abah aku apabila dapat jpa. bila kat ukm ni, lagi la aku xguna duit abah. nak beli pakaian, makanan, topup, tiket, hadiah, semua guna duit ni. malah dgn duit jpa rm5000 satu sem ni, aku mampu bagi ma n abah duit tu kalo ada lebih. walaupun bkn bntu dgn bagi cash, tapi aku happy bila aku dpt bntu abah buat sesuatu. contohnya, hari tu abah nak pasang mozek kat dapur n kat blk air. bila aku manage aku punyer finance, tgk2 ada duit lbh. so aku bagi duit tu utk abah beli brg2 utk psg mozek. nsb baik abah aku ni tukang buat umah. so xperlu upah org. abah wat sendiri. bila blk cuti sem, aku pun tlg abah pasang mozek. bayangkan, aku ngan abag jer yg wat. kalo abah tdo kul 2 pagi siapkan psg mozek, aku pun kul 2 pg jgk la br tdo. hehe epi? hemm haram kalo nk tlg. pemalas. hehe opss terlebih plak kutuk adik sndiri.. maaf yer.. haha aku gembira n bangga sgt bila aku dpt tlg abah dlm sesuatu hal. ma selalu ckp, "kat umah ni tertukar. uyo anak jate. epi anak tino." haha mcm2 ma aku. xlupa pada ma aku, tiap2 sem, duit jpa tu, aku akan bagi kat ma aku utk dia wat rawatan. ma aku kan sakit. sekali rwtn, kena byr rm 50. dulu ma g tiap2 bln. tp skang ni ma g 3 bln skali. so tiap2 sem aku akn bagi ma rm100-rm150 utk ma wat rwtn. kalo ada lbh, boleh la ma wat beli baju. aku th, kakak2 n abg aku semua dh berumah tangga. msg2 dh ada tanggung jawab. gaji diorg pun ckup2 utk wt mkn jer tiap2 bln. waktu raya, br diorg mampu bg kat ma n abah. sbb dpt bonus. huhu so aku hrp, lepas2 ni, bila aku dh hbs blaja, aku mampu lagi tlg abah, ringankan beban abah n ma walaupun nilainya xbyk. ma slalu ckp, ma sntiasa bdoa spaya dimurahkan rezeki. kalo rezeki tu bkn dpt kt abah pun, biarlah dpt kt anak2. terharu aku bila dgr ma ckp mcm tu. ada satu lagi yg menyebabkn aku tekad nak meringankan beban abah. dulu satu hari, abah suruh ma picit tangan dia. aku ada kt tepi. pastu ma ckp, "kasarnya tgn abah". aku pun tgk la. then aku sentuh tapak tgn abah. ya Allah, nak menitis air mata aku. kasar sgt3. pastu abh ckp, "kalo keje kg, xde pendidikan yg tinggi, nti kena mcm abah ni la. kt tgh pns, buat keje kasar, jd buruh, sebb tu abah nk ank2 abh blaja rajin2. jgn jd mcm abah". masa tu aku tk mpu nk tgk muka abh, tkt air mata aku mengalir. terus aku msuk blk. lps tu trus aku nekad, bila aku dh dpt keje, gaji aku ckup utk sara ma n abah, aku xnk bg abah keje lg. xnk abah keje brt2 lg.








ni jer gmbr waktu wat blk air..rasanyer dulu ambk byk..xth la ke mana..ter delete kot..

rumahku ada perigi kat blk air..best mndi air telaga..sejuk giler..

abah ngan belah bata..mozek blk air warna kuning..
akhirnya ada jgk gmbr nih..hehe

br teringt dulu penah anta gmbr2 ni kt along..so cri blk dlm sent item kt hfon,nsb baik ada..alhamdulillah..



  • tahun ni aku akan cuba kurangkan drp merungut, mengeluh, malas. aku nk kurangkan air mata drp terus mengalir dr mata aku. merungut gantikan dgn sabar, mengeluh gantikan dgn bersyukur, malas gantikan dgn rajin. air mata aku nk gantikan dgn senyuman. 
  • tahun ni aku nk banyakkan bersedekah, supaya rezeki aku dan keluarga aku pun akan dilipat ganda oleh Allah. 
  • tahun ni, aku tak nak buat satu perkara, perkara apa, biarlah jd rahsia. tapi insyaAllah, aku akan cuba utk tak buat. tabahkanlah hatiku ya Allah supaya aku mampu capai matlamat aku. 
  • bila dah hbs blaja, aku terus nk cri keje. bajet aku, lps raya puasa 31/8, aku nak dtg KL utk cri keje. alaa drp duk saje je kt umah, baik keje, dpt jgk duit. jd kerani pun boleh. hahaha
Emm apa lagi ek.. xde dah kot.. huhu alaa tadi kata banyak, tapi empat jer?? haha entah la.. tadi rasa mcm byk.. ngeeee... tu je kot.. hehe byk2 tkt xmampu nk buat semua. haha 

2 comments:

  1. tq una..semoga dpt buat semua azam2 tu..tkt hangat2 tahi ayam jer..hehe insyaAllah boleh..

    ReplyDelete