Followers

Hari Pertama Di Kampung

MENGASUH

Dengan nama Allah. Assalamualaikum wbt & selamat berholiday. hehe Alhamdulillah, sekarang aku dah selamat sampai ke kampung. Terubat rindu kat umah.. huhu rasa banyak perubahan kat kampong aku.. ecececeh.. mcm la aku pergi tak balik bertahun2.. huhu takde la.. Cuma ada la sikit2 perubahan kat kawasan umah aku. Bila aku smpai pagi isnin tu, abah dtg ambik kat stesen. Sebab brg byk.

Aku: abah, ma tak datang?
Abah: tak. Ma mengasuh.
Aku: ooo..
Bila sampai umah, tgk ma ngah tidokan budak tu.. huhu tak sabar aku nak tengok budak tu..
Aku: oo dah besar budaknya..
Ma: yang ni yang lain.. sepupu dia.. yang ma biasa ngasuh tak datang arini. Ni sepupu dia.
Aku: aik.. nape dia letak sini??
Ma: sebelum ni dia duk umah ngasuh kat kampong lepan pauh. Tapi pengasuh dia nk kenduri kawin tak lama lagi. Dia sibuk dengan nak hantar kad kawin. Sbb tu mak budak ni mtk ma jaga. Ma cakap boleh jer.
Aku: ooo..
Ma: tadi nangis cari ibu dia. ma pujuk dia. Bagi susu, pastu tidokan dia. Dia tak biasa lagi. Dia nangis la. Takut2 jer tadi. Asyik panggil ibu dia jer..
Aku: oo ingatkan yg ni yg ma ngasuh.
Ma: tak.. yg tu nama Alan. Yang ni ma lupa nak tanya mak dia nama ape..
Aku: laaa.. hbs tu ma panggil dia ape?
Ma: kejap panggil abang. Kejap panggil adik.
Aku: haha..

AIR TUAK

Pastu aku tgk abah ambil sadat..

Ma: nak g mana bah? Oo bisnes2…
Aku: bisnes ape ma??
Ma: ni ha abah.. bisnes air tuak..
Aku: haa?? Bukan ke cek (atuk aku) ker yang jual air tuak?
Ma: ooo baru ni cek tak sihat.. kena strok kecil.. masuk hospital dua hari.. mmg dh teruk sgt dh jantung cek.. doctor cakap berfungsi 25% jer.. jalan jauh sikit, dah tak leh bernafas.. inikan plak nak panjat pokok ambik air tuak.. jadi, lps cek sakit, abah la yang ambik alih. Kalo tak, rugi jer air tuak tu..
Aku: waahh, abah dh ada bisnes.. hehe

Abah senyum jer…

Aku: hbs tu, abah letak kat kedai ker ma? Byk ker dpt?
Ma: abah malu nak g letak kat kedai2.. bila ambik air tuak, kami bagi jela kat jiran2.. setiap hari boleh la dalam 10 atau 11 botol air mineral yg 500ml tu.. kalo jual, satu botol RM2.. baru dua tiga hari ni jer bagi kat Kak Nah (jiran depan umah yg jual santan kat pasar Kuala Krai) suh tolong jual kat pasar.. kalo musim panas macam ni, boleh la dalam RM15-20 sehari.. kalo musim hujan, kurang la sikit.. sebab orang tak dahaga sangat.. ma pun kalo mengasuh dua orang ni, boleh la RM10 sehari.. Alhamdulillah rezeki.. duit mengasuh dan duit jual air tuak, boleh la wat beli ikan,sayur, duit anak sekolah..

Alhamdulillah.. rezeki ma dan abah.. hari ni Kak Nah cakap makin ramai orang kat dalam pasar yang nak air tuak abah.. diorang cakap sedap.. sorang booking 4 botol.. ada yang 3 botol.. tapi tula.. air tuak xbanyak.. plg banyak sehari boleh dapat dlm 11 botol.. sebab pokok kelapa yang mmg khas utk wat air tuak hanya 4 pokok.. tu pun abah cakap, satu pokok leh leh letak dua botol jer.. xleh banyak.. kang air tuak xkuar banyak.. kalo jual semua 11 botol, boleh la dalam RM22.. tapi tak jual semua.. bagi kat Kak Nah 2 botol.. upah dia sbb tolog jualkan air tuak.. kadang2 abah simpan kat umah sebotol kalo aku nak minum.. huhu hari ni aku minum sikit jer.. xsampai segelas.. sbb tadi Kak Nah cakap, esok nk 10 botol.. tu semua dah ada orang booking.. so aku serba salah nk minum banyak, takut tak cukup nak bagi kat Kak Nah..

So aku pun ikut abah.. tgk abah g ambik air tuak.. huhu ssh jgk rupanya nk dptkan air tuak.. bkn main cantas jer.. kena ada skill jgk.. itu supaya air tuak kuar banyak n batang tu tak patah.. 





Sambil2 tengok abah ambik air tuak, aku tengok di sekeliling.. pastu aku prasan something.. eh, banyak plak pokok pisang ma ni.. aku pun masuk umah..

Aku: ma, banyaknya pisang kat tepi pokok kelapa tu.. bila ma tanam??
Ma: lama dah.. mintak benih anak pisang ngan Che Pa (suami Kak Nah).
Aku: ooo sama jer orang tgk.. ma tanam semua dalam masa sehari ker?? Sama besar jer tengok..
Ma: beza dua tiga hari gitu jela.. ma tanam bulan 5 tahun lepas.. dh hampir setahun la ni..
Aku: waa bestnyer kalo dah berbuah.. banyak tu kalo semuanya masak serentak..

Tetiber aku terpandang satu benda kat kabinet dapur..

Aku: eh ma.. banyaknya telur dalam bekas ni.. telur ape ni??
Ma: telur itik.. ma rendam air garam.. nak wat telur masin.. dah rendam 3 hari dah.. ari khamis ni boleh la makan.. dh masin rasanya..
Aku: waaa bestnyer… kalo kat ukm, sebelah telur masin ni, paling murah pun 50sen.. kalo tak, mesti 80sen.. sbb tu uyo jarang beli.. mahal sangat.. bestnyer.. buat sndiri,leh makan banyak2.. hehe

Selama duk kat umah ni, selera mkn bertambah2.. makan 3 kali sehari.. tiap kali makan, asyik tambah nasi jer.. huhu baru ingat nak diet.. nampaknya tak diet la.. hihi harap2 berat badan maintain.. 


MENEMBAK

lebih kurang kul 2.30 petang.. mak oii.. panasnyer.. umah ni mmg johan dlm kepanasan.. itu kata ma.. hihi biasa la umah kayu, ditambah plak atap umah aku ni rendah kat bahagian ruang tamu n bilik.. so kalo antara kul 12tghr-5 petang, mmg xleh duk kat kwsn2 tersebut. semua orang lari duk kat dapur.. sbb dapur wat drp batu.. dan kat dapur ada tilam.. so semua orang akan berehat kat dapur jer.. masuk bilik utk solat n tukar baju jer.. abah n adik aku mmg xpakai baju la.. panas… tetiber dengar abah duk menggergaji kayu…

ma: abah, nak wat ape kayu tu??
Abah: nak wat tiang.. nak tampal kertas ni.. nak berlatih menembak.. 1 may ni ada pertandingan menembak di Gua Musang bagi semua RELA..
Ma: ooo…
Aku: abah, berlatih bah.. biar menang.. xdapat nombor 1 pun xpe.. asalkan dapat hadiah..
Abah: tiap2 tahun kalo abah masuk pertandingan, mesti ada jer benda yang abah bwk balik.. dua tahun lepas dapat periuk.. tahun lepas dapat pembakar roti..

Pastu ma ajak ikut abah. Tgk abah berlatih menembak. Abah g berlatih kat atas bukit belakang umah.. jauh jugak la kena jalan.. kuar jgk la peluh sbb kena panjat bukit..

Ma: tak lama lagi, belakang umah kita ni semua dah xde pokok getah.. semua dh tebang n dah bina rumah.. skang ni pun belakang umah Ayub ( jiran tepi umah) dah ada yg bina umah.. tuan tanah pecahkan lot dan jual.. dia bagi kontrak kat org Cina supaya buat rumah dan jual.. skang ni ngah buat 3 buah rumah.. boleh la jap lagi kita tgk.. dkt je ngan tmpt abah nk berlatih ni..

Aku: waaa dh terang la.. dh xde pokok getah.. semua dh ditebang.. terang benderang.. amin (adik aku yg bongsu) dah xleh nak tangkap burung la jawabnya.. dah xde hutan..

Ma: tula… nanti petang ni ikut ma datang ambik kayu api.. pokok getah yg ditebang ni dh kering.. sebelum diorg bakar, baik kita ambik kayu2 ni.. bleh wat rebus air.. ajak Kak Na (sedara aku yg tgl xjauh dr umah aku) sekali.. sambil2 exercise panjat bukit.. kuar la sikit peluh.. ma jogging kat sini la tiap2 petang.. naik bukit, turun bukit.. boleh 3 kali, kuar la peluh sikit..

Aku: tak takut ke ma??

Ma: tak la.. kan terang benderang ni.. kadang2 ada jer orang2 indon tu duk buat rumah tu.. xdela sunyi.. dgr jgk la mesin2 yg diorg guna wat keje.. skali naik, ambik sebatang pokok getah nak wat kayu api.. ptg ni kita dtg yer.. kalo ma sorang, lambat..

Aku: ok.. 

MEMPELAM MUDA

Dalam kul 8 malam, tetiber abang iwan (sepupu aku yg tgl kat tepi umah aku. Baru jer kawin) datang. Dia nak air batu. Umah dia xde peti ais. Pastu dia bagi buah mempelam muda.. banyak jugak la.. pastu ma cakap,

Ma: kita jeruk la.. pastu leh wat aiskrim buoh pauh (buah mempelam).
Aku: waa bestnyer… boleh2..
Ma: tapi kena rendam air garam dulu selama dua hari.. pastu baru masak air gula..


Hehe.. begini la hari pertama aku kat umah.. hari kedua, ketiga pun sama.. tiap2 ptg teman ma ambik kayu api.. pagi2 tolong ma jaga budak2.. tolong masak.. hehe seronok balik kampong… besttt… kalo rasa malas nk baca, xyah baca entry ni.. sbb mmg pnjg.. hihi ok la, jumpa lagi lain kali.. wassalam..

No comments:

Post a Comment