Followers

Jodoh Atau Cinta

Dengan nama Allah.. assalamu’alaikum wbt & selamat membuat kerja.. kelmarin aku dapat tahu dua org kawan aku akan kawin hujung bulan ni.. sorang kawan aku yg duk di Pasir Kelang.. sorang lagi yg duk di Kampung Keroh.. kelmarin duk borak2 ngan ma pasal kawin2 ni..

Aku: ma, waktu kak elin kawin aritu, ayam brape ekor ma?? Bpe orang kita jemput??

Ma: lembu sekor.. tapi lembu kecik.. boleh dalam 50kg daging.. ayam 30 ekor rasanya.. tu pun abah jemput satu kampong kita ni.. sdare mara.. kuarga belah pengantin lelaki.. xsampai 500 orang semuanya..tapi lebih 300.. sebab kampong kita ni dalam 300 buah umah.. jadinya dlm 300 org.. adalah dlm 400 lbh yg kita jemput..

Aku: oooo hehe sajer tanya.. senang nanti nak bajet duit yg nak kena simpan utk kawin.. hehe

Ma: pelamin kena bajet dalam 3000.. uyo, nanti uyo kawin, kita order catering la yer.. ma tak larat laa.. kita xramai sdare mara yg nk dtg tolong.. letih.. tgk kak elin kawin aritu.. sebulan sebelum kawin tu, ma ngan abah dah letih.. semua ma ngan abah yg kena buat.. anak2 semua xde kat kampong.. tu pun nsb baik kita wat kenduri kesyukuran jer.. penat sangat.. bila hari kawin tu, lagi penat.. rasa nak pengsan jer..

Aku: tu la.. kita tempah jela.. aritu mmg penat ma.. bkn ma jer.. uyo pun.. kelam kabut.. xsempat nk pakai baju kurung pun.. pakai t-shirt ngan suar trek jer.. nk kuar umah pun xsempat.. duk dapur jer.. kejap yg ni mtk tlg, kejap yg tu mtk tlg..xsempat ambk gmbr pun..  kak uji sibuk ngan nasi pengantin.. anak2 laki semua sibuk urus makanan.. mmg xmenang tangan.. ditambah plak xde air masa tu.. pinggan xsempat nak basuh.. kelam kabut kena pergi beli pinggan plastic.. mmg penat.. kaki abah sampai bengkak2 sbb asyik berjalan jer..xduk diam..

Ma: tu la.. letih sangat.. kita tuan rumah xsempat nak rehat.. uyo simpan duit bila dh keje nanti, bajet siap2 bpe utk pelamin, bpe utk makanan, bpe utk brg hantaran…

Aku: hehe.. insyaAllah.. ma doakan la supaya uyo cpt2 dpt keje.. hehe tapi calon xdela ma.. hehe insyaAllah nanti ada.. tgh dalam proses mencari.. tp ssh la.. bkn senang org nak suka kat kita. Lagi2 la kalo kita ni biasa jer.. xde klbhn yg org nmpk mcm pndai, cantik.. jd ssh la sikit nk dpt pakwe..hehe tapi ma, yg bab pelamin tu, hehe uyo xth la nak nak bersanding ke tak.. segan laa org tgk kita duk kat ats pelamin..

Sampai situ jer perbualan aku ngan ma.. hihi tetiber teringat kata2 kak elin dulu..

Kak elin: hang keje dulu.. xyah cepat2 nak kawin.. bantu kuarga dulu.. umur 27 ke atas boleh la kawin.. kalo 25 ke bawah, xyah kawin lagi.. biar mcm kak elin.. umur 29 baru kawin..

Huhu.. mmg la aku nak bantu kuarga.. nk bls jasa ma abah dulu.. at least biar diorang sempat rasa duit gaji aku n aku boleh beli pape yg diorang nak.. tapi kadang2 aku pk, jodoh tiap2 org lain2.. xsama.. ada yg dpt jodoh awal.. ada yg lewat..mcm kak elin, dh mmg jodoh dia lewat, nk wat cmaner.. kita tak tahu jalan hidup kita yg Allah atur.. kalo la tetiber ada orang suka aku, nk masuk minang, nk kawin ngan aku pada usia aku xsmpai 27, contohnya pada umur aku 25, xkan aku nak tolak.. kalo ada lima org yg nk kat aku sblm umur 27 tahun, xkan aku xtrima semuanya.. kang xpasal2 aku xkawin smpai ke tua.. harapkan dapat jodoh pd umur 27, tp bila dh umur 27, xde yg nak kawin ngan aku.. x ke naya tu.. hemm ssh jgk kan..

Lagi satu, bila pk balik, hemmm ssh jgk nak cari calon suami.. kalo boleh, aku nak calon suami aku tu, bukan sahaja bleh terima diri aku seadanya, bukan sahaja boleh terima segala kekurangan dlm diri aku ni, malah boleh terima ma n abah aku, boleh terima adik bradik aku seadanya n segala kekurangan yg ahli kuarga aku ada.. kakak aku pernah cakap, “kita kawin ni, bukan ngan dia jer, tapi kita kawin ngan satu family dia.. lps kawin, kita kena terima ahli kuarga dia mcm ahli kuarga kita jgk.. baik buruk, semua kita kena terima..” huhu.. rasa ssh nya nak cari lelaki yg dpt terima aku dan keluarga aku.. aku ni biasa2 jer.. kuarga aku pun biasa2 jer.. tgl kat kampong.. walaupun kuarga aku bkn dlm kategori miskin, tp kami bukanlah kaya.. xde harta pun.. kami ni sederhana jer.. biasa2 jer.. hidup kat kampong, biasa la.. banyak makan ulam2 pucuk kayu, masuk hutan, tangkap ikan, buat kerja2 kasar, semua ni dh biasa bagi aku.. kadang2 aku terpikir, bkn semua lelaki boleh terima semua ni.. sesetengah lelaki sangat mementingkan latar belakang ahli keluarga.. sampaikan sepupu aku pernah cakap mcm ni,

 “ uyo, nanti mu cari ore klate jgk la.. ssh cari ore bandar.. diorang xpaham kehidupan kita yg sederhana ni..”

betul ker mcm tu?? Tapi rasanya xsemua lelaki mcm tu.. kan kan kan?? Hehe… alaa xkisah la orang mana pun, yg pntg dia dpt terima aku seadanya dan dpt terima keluarga aku dengan hati yg ikhlas serta dpt sesuaikan dirinya dlm keluarga aku.. aku taknak dia sayang aku jer.. aku nak dia sayang family aku jugak sepertimana aku sayang keluarganya.. semoga aku dapat jodoh seperti yg aku inginkan dan semoga aku dapat keluarga mertua yang baik, sayang aku, boleh terima diri aku seadanya, dan boleh terima keluarga aku sebagai keluarga besan diorang.. ameen..

sambil bakar ikan, sambil wat cross word..hihi

No comments:

Post a Comment