Followers

Babysitter

Dengan nama Allah.. Assalamu'alaikum & bonjour.. hehe ok, kain dh siap basuh.. sambil2 ngah sarapan & dgr radio ni, jom kita ber blogging.. hehe oh yer.. mlm td ma call.. sajeborak2 kosong.. then ma gtau, epi (adik aku) dh lulus utk lesen GDL.. GDL tu ape yer?? then abah ckp, kalo nk bwk anak lori, ven spti ven air batu, ven yg hntr2 brg, kena ada lesen GDL la.. lesen ni terhad kpd lori atau ven yg had muatannya 3 tan jer.. kalo lbh 3 tan, kena ambk lesen E.. kalo driver bas, lori besar2, kena ada lesen E laa... tp kalo driver kapal terbang, xth la plak.. haha so aku ucapkan tahniah kpd adik aku yg tercinta tu.. mula2 test, xlepas.. xth la sangkut kat mana.. then ambk lagi.. kena byr rm50... pastu br la lepas.. hoho bila aku ckp mcm tu kt abah, abah gelak jer.. abah ckp "dulu abah ambik lesen GDL, sekali jer dh lepas.. ni smpai dua kali.." haha abah bangga la tu sbb terer dr epi.. epi kat tepi aku dh mula pegang aku.. ape lagi kalo pegang2 mcm tu, nk belasah aku la.. aku pun mula la terjerit2 pgl ma.. haha sbb gtau abah yg dia xlulus bila test yg pertama kali.. huhu dia malu la tu... kihkihkih sajer jer perdajalkan dia.. haha bila dh hbs citer psl epi, ma pun ckp, skang ni ma mengasuh.. haaa??? terkejut aku.. ape lg, mula la aku tanya mcm2.. mengasuh ank sape??bdk pompuan ke laki??umur bpe thn??ari tu maksu nk suh jaga airin (sepupu aku yg umur setahun lbh), mak xnk.. ni nape terima plak?? haha pening ma aku nk menjawabnya.. then ma ckp, "ma mengasuh anak org siam yg menoreh kat belakang umah kita ni.. sebelum ni dia anta ank dia kat pengasuh kat Lepan Pauh.. jauh sgt.. dia tanya ma, boleh x ngasuh ank dia sbb dekat sikit.. dia pun menoreh kat blkg umah jer.. ma ckp boleh la sbb kalo ngasuh ank org menoreh, kejap jer jaga.. kul 7.30 hingga kul 11.30pg.. RM5 sehari.. budak lelaki.. umur 17 bulan..ma xnk ngasuh airin tu, sbb maksu keje smpai kul 5 ptg.. lama sgt.. xnk la ma.. sbb ptg2 ma nk berehat la jgk.. kdg2 nk ikut abah g Temangan la, kat tempat lembu la, nk g Kuala Krai la.. ssh kalo ngasuh smpai ptg.." oooo aku tanya lagi.. nak plak bdk tu ngan ma ek?? pastu tiap2 hr ma bg mkn ape kat dia?? ma ckp, "alaa bdk tu tdo jer.. xnangis pun.. mak dia anta kul 7.30, mak dia bwk bekal.. kdg2 kuih, kdg2 mee goreng..bdk tu xmkn sgt kalo kuih.. kalo mee goreng, dia mkn.. pastu ma buat susu jela.. senang jaga dia.. kul 8 dia tdo.. kul 10.30 br dia bgn.. kul 11 mak dia dh dtg ambk.." aku tanya lagi (isy byk betul tanya), "ooo dia bg duit tiap2 hr ker??" ma ckp, "xla.. kalo dia jual pok (getah), br dia bg.. boleh la ma wat beli pape yg ma rs nk mkn.. skang ni musim buah mempelam.. tiap2 hr ma bli buah mempelam.. amin smpai xlarat nk mkn.. smpai abah dh nk g wat gigi dia.. sbb dia ckp xsyok la xde gigi, nk mkn bnda yg keras xleh.. asyik mkn ns ngan telur n ikan kukus (atau ikan rebus) jer.." haha cian abah aku.. dia sblm ni dia cabut semua gigi atas.. sbb xtahan sakit.. tp ma ckp, gusi abah xkecut sepenuhnya lagi, tp abah degil nk g buat jugak gigi palsu.. huhu betul jgk kan.. ssh xde gigi ni.. kalo xde gigi, terus jd mcm org tua.. sbb bercakap tanpa ada gigi, sgt melucukan.. ma asyik gelak jer kalo abah bercakap.. kalo senyum, nmpk gusi jer.. gigi xde.. aku pun kdg2 geak jgk.. abah sndiri un gelak. huhu ni la family aku.. jd babysitter la nmpknya ma skang.. dh lama dh ma xngasuh bdk2 kecik ni.. dulu mmg ma ngasuh bdk2.. seingt aku, last ma mengasuh ms aku sekolah darjah 3 kot.. huhu xpela ma, mengasuh la.. lgpun kejap je kan.. kalo xmemenatkan ma, uyo ok jer.. lg pun pagi2, ma xde buat ape pun.. huhu ma ckp, skang ni abah wat sorg2 jer umah ma waqar (ma satu lagi a.k.a isteri abah satu lg).. nmpknya kalo wat sorg2, lmbt la siapnya.. arhhh lmbtnya nk praktikal.. hjg2 minggu, leh tlg abah wat umah waqar.. nti aku nk wat umah aku plak.. tunggu la nti aku dh keje.. nda ptama aku nk wat adalah umah aku.. nk tukar dr kayu ke batu.. sbb ni keinginan ma.. dia ckp, kalo bleh ma nk merasa duk umah batu sblm ma mati.. xcantik pun xpe, asalkan umah batu.. tp kalo dh wat, alang2 wat, biar la yg cntik terus kan.. huhu insyaAllah akn aku tunaikan.. ameen.. 



p/s: nti blk kg, boleh la ronda2 ngan epi guna ven pagar abah.. waa seronok weiii.. 

No comments:

Post a Comment