Followers

Nazak/ICU/CCU/Dia dah xde...

Dengan nama Allah.. Assalamu'alaikum dan selamat beriadah... hari ni sekali lagi aku diuji oleh Allah SWT.. blk kelas lebih kurang kul 11 lbh tadi, aku on laptop... mcm biasa, bukak segala benda memandangkan kelmarin aku xonline sebab stdy utk midsem nuklear... alhamdulillah... midsem nuklear dah lepas... rasa sedikit lega... tgh duk syok buka blog, fb, ym, email, dll tetiber skrin laptop aku jadi gelap.. ingatkan blackout... tapi bila tgk kat laptop, lampu warna biru kat butang standby dan volume nyala jer... huhhh aku dah mula cuak... xpe releks2... aku off kan laptop then bukak balik... tgk2, still lagi skrin jadi hitam... kosong... ya allah, hatiku dah berdebar2... jgnlah terjadi pape.. berdoa aku dlm hati... then aku off kan balik... xpe, dia panas sgt kot.. sbb tu jadi mcm ni.. then aku g bsh baju... siap bsh baju semua, aku on lagi skali... still jd mcm tu... ya Allah.. jgnlah ada masalah yg mlibatkan motherboard... sbb sblm ni sound laptop aku pernah xbunyi disebabkan motherboard... dulu abg kat Street IT dh ckp, sound xdgr tu tanda2 motherboard nk rosak... hati aku dh mula rs xsdp... bulu roma dh berdiri tegak... aku xth nak buat apa.. call lin, xdpt.. last2 msj lin... lin ckp, xpe biarkan dia sejuk... kot2 dia panas... kalo xleh jgk, nti kita g kedai Street IT... aku xth nk buat ape dah... xsenang duduk... lbh kurang kul 3, aku ngan lin g kedai Street IT... bg abg tu check.. lps dia bukak lptop, bukak skru2 kat blakang lptop, check apa yg sepatutnya, then dia kata ni masalah motherboard.. motherboard dh rosak... ya Allah... rasa ketar lutut ni... abg tu kata, kalo nk tkr baru, RM400... tu pun dia xjamin yg selepas tkr baru, laptop akn ok sepenuhnya... mybe akan ok jz sehari, sebulan, seminggu atau sejam jer.. kebarangkalian akan rosak n asyik kena baiki sgt tinggi... sbb laptop aku guna AMD... AMD ni cpt panas... abg tu kata, drp tkr, baik beli laptop baru... aku tanya dia, mmg dh xbleh bukak ker laptop ni?? dia ckp, dah xbleh... aduhhhh... ms ni aku jz pikir tesis, esemen, projek nuklear yg aku dh wat... semuanya dlm laptop.. hbs la... nmpknya kena wat semula semuanya... ya Allah... nak nangis rasa... tp disebabkan terkejut, aku jd speechless... mampu tersenyum jer... sampaikan lin tanyer, "nape kin senyum jer??xsedih ker??"... aku jawab, "sbb speechless.. xth nk react cmaner".. otak jd blur ms tu... ya Allah... hebatnya dugaan yg Kau beri pada aku... yg sblm ni xsetel lagi, dh dikejutkan dgn yg ni... nasib baik la angah (abg aku kat pantai dalam) ada netbook... nampaknya sepanjang sem ni, aku terpaksa pinjam netbook dia... nk beli baru, mmg xmampu... nk mkn pun berjimat cermat... terus aku call kak fida (kak ipar aku) gtau hal ni.. dia ckp xpe, pinjam laa... dia xguna sgt.. epi (adik aku) jela yg slalu guna... masa tu suara aku dh rs sebak... ya Allah, suatu masa dulu aku pernah tanyer kat diri sndiri, nape la angah beli netbook... padahal keje dia n kak fida xmemerlukan guna laptop pun... mcm membazir jer... tp hr ni aku dpt jwpnnya... rupanya Allah nak aku guna netbook tu mulai hr ni... terima kasih ya Allah sbb disebalik dugaan yg Kau bagi, Kau bagi juga jalan penyelesaian pada aku... kalo la xde netbook angah, aku rasa tiap2 hari kena duk kat lab komputer kat fakulti... aku msj angah, gtau pasal ni... dia ngah keje.. hr ni dia dpt train ke singapore... dia ckp, 'ok no hal.. nti dtg la ambik.. bwk skali laptop yg rosak tu... nti angah suh Mat Le (sedare kami) tgk2kan... mana tau dia ada spare part'... aku gtau dia, 'tq ngah.. byknya dugaan Allah bagi kat alang skang ni.. dalam masa yg sama plak tu. nak nagis rasa'.. masa ni dh kat bilik.. air mata dh mula turun... rs longlai jer badan ni... kemudian angah bls, 'dugaan ni, suh kita sabar... bila alang cuti?? lau x cuti, nanti angah g anta jer netbook ni'... aku bls lagi, 'tq ngah.. xpe esok alang blk ambik... sorry sbb sshkan angah'... ya Allah, kalo semua dugaan ni utk mematangkan aku, supaya aku jd lg tabah, lg sabar, aku redha... tabahkanlah hatiku ya Allah supaya aku dpt lalui semua ni dgn tenang dan sabar... semoga ada hikmah di sebalik semua dugaan ini... aku bersyukur krn dsaat aku ssh, ada ahli kuarga n kwn2 aku yg menghulurkan bantuan... ni dpt online pun sbb lin bg pnjm laptop dia sementara dia blk bilik kejap utk smyg asar, maghrib n isyak.. mlm ni smbung lagi wat esemen isu.. terima kasih semua... T_T

p/s: semoga semua esemen n projek leh dsiapkan on time... bgtu jgk dgn tesis.. semoga leh siap pada tarikh yg sepatutnya... ameen..

p/s/s: semua gmbr kenangan selama kat ukm, gmbr family, gmbr kwn2, semua dlm laptop tu... lagu n video boleh di download.. tp kalu gmbr, mana nak cari.. terutama gmbr family... kalo gmbr bdk2 ukm, leh mtk dr diorg.. tu pun ada yg aku ada, diorg xde.. tp kalo gmbr family, org lain xde utk di copy... hbs la semua gmbr2 aku... sobsob.. 

6 comments:

  1. Ya Allah... tkotnya jd mcm ni... huhuhu.
    camne ngan thesis kak kin?

    ReplyDelete
  2. kena taip semuanya semula la una.. semua rujukan pun kena cari semula... huhu sabar jela...

    ReplyDelete
  3. mashaAllah,kuatnya kak kin.Allah uji sungguh2 ni,xpo kak kin,bersabar banyak deh.baca entry ni nk teriok sero sebab you are such a very nice girl,kena plak macam ni..
    p.s: Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji?.(Al-Ankabut ayat 2)

    may Allah bless you.:)

    ReplyDelete
  4. tq tien...:) doakan semoga kak kin dpt siapkan tesis on time k...semoga Allah permudahkan segala urusan kak kin...

    ReplyDelete
  5. kak kin, ujian yg Allah turunkan untuk kita, merapatkan lagi hubungan kita dengan Allah..
    Allah menguji setiap hambaNya dengan terselit 1001 rahsia..percaya pada ujianNya..semoga kak kin tabah dan kuat..Allah sayang pada kak kin..kitorang pun sayang kak kin..take care sis..

    ReplyDelete
  6. tq syi.. kak kin syg korg semua.. trima kasih semua sbb take care tntg kak kin..

    ReplyDelete